امروز : شنبه 15 اردیبهشت 1403 بروزرسانی:1402/09/21

گالری تصاویر
برای دیدن تصاویر بعدی روی تصویر کلیک نمایید

6:14 PM 1402/08/11 تعداد بازدید: 296
رييس سازمان شيلات ايران با اشاره به اينكه سال گذشته براي تكثير و رهاسازي و صيانت از ماهيان خاوياري درياچه خزر حدود ۴۵۰ ميليارد ريال هزينه شد، گفت: امسال نيز ۹۰۰ ميليارد ريال اعتبار هزينه شده تا اين ذخاير ارزشمند درياچه خزر را از دست ندهيم .

  به گزارش روابط عمومي شيلات لرستان، سيد حسين حسيني روز پنجشنبه در آيين استحصال ماهي خاوياري در شهرستان ازنا، اظهار كرد:‌ ماهيان خاوياري پرچم شيلات محسوب مي شوند و خاويار ايران برندي شناخته شده در دنيا است.

وي با اشاره به ممنوعيت صيد ماهيان خاوياري از درياچه خزر از سال ۲۰۱۱ تاكنون، عنوان كرد: براي حفظ اين ذخاير ارزشمند و بازسازي آن امسال نيز اين ممنوعيت تمديد شد.

رييس سازمان شيلات ايران با اشاره به اينكه سال گذشته براي تكثير و رهاسازي و صيانت از ماهيان خاوياري درياچه خزر حدود ۴۵۰ ميليارد ريال هزينه شد، گفت: امسال نيز ۹۰۰ ميليارد ريال اعتبار هزينه شده تا اين ذخاير ارزشمند درياچه خزر را از دست ندهيم.

حسيني ادامه داد:‌ در كل كشور ۲۱۲ مزرعه در ۲۲ استان كار پرورش ماهيان خاوياري را انجام مي دهند كه ظرفيت توليد آنها ۱۰۰‌ تن خاويار و ۲۰ هزارتن گوشت خاوياري است.

وي با بيان اينكه پارسال پنج هزار تن گوشت و ۱۸ و نيم تن خاويار از مزارع برداشت شد، عنوان كرد: با توجه به بومي سازي تكثير و پروش اين ماهيان اميدواريم كه در سال هاي آتي به جايگاه اصلي خودمان در توليد اين گونه ارزشمند برسيم.

رييس سازمان شيلات ايران درخصوص جايگاه لرستان در توليد ماهيان خاوياري، افزود: استان لرستان علاوه بر اينكه در زمينه شيلات و آبزي پروري پيشرو است و نسبت به استان هاي ديگر عملكرد مطلوب تري در اين بخش دارد، از نگاه توليد، يك كشور ايران در مقياس كوچك محسوب مي شود.

حسيني تصريح كرد:‌ در اين استان گونه هاي گرمابي، سردآبي و همچنين گونه هاي گرمابي در مناطق سردسير با نگاه تغيير گونه در حال توليد است  كه يك روش جديد براي استحصال ماهي خايار محسوب مي شود كه وقوع بيوتكنولوژي در حوزه آبزي پروري است.

وي با اشاره به استفاده ار سيستم نانوحباب در يكي از مزارع استان، عنوان كردد: اين سيستم مي تواند انقلابي در توليد استان ايجاد كند.

حسيني با اشاره با انجام رايزني ها با قرارگاه خاتم الانبيا براي جذب هفت هزار ميليارد ريال اعتبارات از محل مولد سازي، تصريح كرد: در اين راستا درخصوص جذب اعتبار براي ۲ استان ساحلي و يك استان غيرساحلي كه لرستان بوده رايزني هايي صورت گرفته است تا زمينه ايجاد شهر شيلاتي كه لازمه آن فراهم بودن زيرساخت هاي تخصصي است ايجاد و خوشه توليد در اين استان تكميل شود تا به يكي از قطب هاي توليد ماهيان خاوياري و سردآبي تبديل شود.

رييس سازمان شيلات ايران به اشاره به ايجاد زنجيره هاي ارزش در كشور، افزود:‌ در اين راستا پيش توليد، توليد و پس از توليد بايد مدنظر قرار گيرد و با توجه به نياز محور بودن صنعت آبزي پروري و استعدادهاي لرستان، اين استان به عنوان پايلوت زنجيره ارزش آبزيان معرفي شد.

وي ادامه داد: قدرت مانور شيلات در اين است كه از كم آب بر ترين پروتئين ها است و در تمام مناطق و زمين هاي لم يزرع مي تواند تحول آفريني كند اما لازمه آن همكاري خوب مردم و مسوولان است.

فایل های پیوست :

ارسال دیدگاه

( دیدگاه ثبت شد)